Naše repliky stíhacích letounů z II. světové války v hangáru.

Jakovlev Jak-3

Klikněte pro článek

A6M Zero

Klikněte pro článek

Popis

Jakovlev Jak-3 (rusky: Як-3) byl sovětský stíhací letoun vyráběný a nasazený během druhé světové války. Šlo o robustní letoun, navíc snadný na údržbu. Byl oblíbený jak piloty, tak pozemním personálem.[1] Patřil mezi nejmenší a nejlehčí stíhačky z nasazených letounů všemi stranami během války. Jeho vysoký poměr výkonu k hmotnosti mu poskytoval vynikající výkony a ukázal se jako impozantní stroj pro manévrový souboj.

V průběhu let 1940 až 1942 byl v konstrukční kanceláři Alexandra Jakovleva neustále zdokonalován stíhací letoun Jak-1, který se vyráběl v řadě postupně zdokonalovaných sérií, změny měly srovnávat úroveň vlastních strojů se stejně neustále zdokonalovanými stroji na straně protivníka; stíhací letadla samozřejmě také byla za tímto účelem porovnávána i s kořistními stroji protivníka. Na základě takto získaných informací vznikl požadavek na radikální zdokonalení konstrukce — Jakovlevy se rozdělily na „lehké“ a „těžké“ typy (druhé tvoří řada variant typů Jak-7 a Jak-9, tyto stroje se mj. vyznačují i vyšší zásobou paliva).

Výsledkem požadavku na konstrukci „specializovaného lehkého stíhače“, s výbornými manévrovacími schopnostmi a vysokými výkony zejména v malých výškách (určený primárně pro vybojování vzdušné nadvlády nad frontovou linií), byl vznik několika prototypů, které využily všech předností svého předchůdce Jak-1 a zároveň zkušeností získaných vyhodnocením výkonů, manévrovacích schopností a letových vlastností ukořistěných strojů protivníka.

Pokračovat na wikipedii

Jedna z nejznámějších fotografií stíhacího letounu Jak-3

Jedna z nejznámějších fotografií stíhacího letounu Jak-3

Micubiši A6M (známý pod neoficiálním označením Zero – anglicky „nula“) byl palubní stíhací letoun japonského císařského námořního letectva, který během druhé světové války sloužil v japonském císařském námořnictvu a po válce i v Číně.

V japonském námořnictvu byl letoun označován jako palubní stíhací letoun typ 0 (japonsky 零式艦上戦闘機, Rei-šiki kandžó sentóki) nebo zkratkami Reisen a Zerosen (dvě možná čtení znaků 零戦). Mezi Spojenci znám jako Zero (i přesto, že oficiální kódové jméno bylo Zeke, případně Serial 48,[1] a pro pozdější verzi A6M3 Hap a Hamp).

Jeho vývoj začal v roce 1937 jako náhrada za typ A5M s maximální rychlostí převyšující 500 km/h, lepší výzbrojí, obratností a stoupavostí. Vznikl tak palubní stíhač, který se vyrovnal stíhačkám startujícím z pozemních letišť.

Pokračovat na wikipedii

Micubiši A6M2b model 21 s kódem AI-108 startující z letadlové lodě Akagi během útoku na Pearl Harbor

Micubiši A6M2b model 21 s kódem AI-108 startující z letadlové lodě Akagi během útoku na Pearl Harbor

Technické údaje Jak - 3
Originál 82% Replika
Motor Klimov VK-105 Rotax 915 iS
Výkon motoru 960 kW / 1290 k 105 kW / 141 k
Vrtule Třílistá, stálých otáček průměr 3,0 mVish-105SV-01 MT Propeller, hadraulicky stavitelná stálých otáček, průměr 2,05 m
Max. vzletová hmotnost 2692 kg 600 kg
Plocha křídla 14,85 m2 10,7 m2
Plošné zatížení 185 kg/m2 56,1 kg/m2
Rozpětí 9,2 m 7,81 m
Délka 8,5 m 6,96 m
Profil křídla Clark YH 14% u kořene
Clark YH 10% u konce
Clark YH 13,7% u kořene
Clark 9% u konce
Vzepětí 6,5° 6,5°
Geometrické překroucení -- -2°
Pádová rychlost 160Km/hod. 83 km/h
Rychlost na přiblížení 200 Km/hod. 115 - 130 km/h
Zásoba paliva 350 L 4x nádrž 70 L 2 x nádrž
Dolet 650 km cca 60min 250 km + 2 x10L reserva
Rychlost u země
Rychlost v 1000 m TAS
Rychlost ve 3100 m TAS
Nepřekročitelná rychlost
Rychlostot odlepení
567 Km/hod.
594 Km/hod. TAS
655 Km/hod. TAS
685 Km/hod.
175 Km/hod.
255 Km/hod.
270 Km/hod. TAS
301 Km/hod. TAS
360 Km/hod.
85-90 Km/hod.
Spotřeba cestovní režim 180-200 l/hod. 15-22 l/hod.
výzbroj 1 x 20mm Švak 120 nábo.
2x 12,7 USB nad mot.
kanón Humbuk
60 nábojů Kraken
Výzbroj JAK 3T kanon 37 mm pod mot. kanon pod motorem
Technické údaje Mitsubishi A6M5 Zero Model 52
Originál 82% Replika
Motor Nakajima NK1F Sakae 21 Verner Scarlett 9s
Výkon motoru 843 kW / 1130 k 116 kW / 158 k
Vrtule Sumitomo, třílistá stálých otáček, průměr 3,05 m Woodcomp, elektricky stavitelná, průměr 2,05 m
Max. vzletová hmotnost 2733 kg 600 kg
Plocha křídla 21,3 m2 12,67 m2
Plošné zatížení 128,3 kg/m2 47,35 kg/m2
Rozpětí 11 m 8,8 m
Délka 9,12 m 7,08 m
Profil křídla --- NACA 23015 kořen
NACA 23012 konec
Vzepětí
Geometrické překroucení --- -1,5°
Pádová rychlost 110Km/hod. 85 km/h
Rychlost na přiblížení --- 115 - 130 km/h
Zásoba paliva 540 L let. + 330 L odhoz 120 L letoun
Dolet 2170 km (370 km/h) 480 km (160km/h)
Rychlost maximální (vNE)
Rychlost cestovní
Rychlost v 6000 m
Rychlostot odlepení
659 Km/hod.
370 Km/hod. TAS
564 Km/hod. TAS
---
300 Km/hod.
180 Km/hod. TAS
---
85-90 Km/hod.
Spotřeba cestovní režim 95-110 l/hod. 25-35 l/hod.
výzbroj 2x 7,7 Type 97
2x 20 Type 99
2x kanón Humbuk
36 nábojů Kraken

Jak vznikala replika JAK-3

Článek o vzniku repliky naleznete zde.

Saburo Sakai

patřil zcela jistě mezi nejznámější japonské piloty druhé světové války, létal na legendárním palubním stíhači A6M Zero. Odlétal 220 operačních letů (oficiálních a bylo mu připsáno 64 sestřelů. Pokračování zde.

Video

O letadlech a létání




  • GALAXY HOLDING s.r.o.
    Třída 1. máje 24a
    460 07 Liberec 3
    Czech Republic
    EU flag

  • Monday - Friday: 8:00-15:00
    IČ: 227 74 025
    DIČ: CZ22774025
    tel./fax: ++420 48 510 44 92
    mobil: ++420 775 16 31 61

  • email: info@galaxysky.cz


  • Instruction for fireman and rescuers

    Privacy policy - GDPR