Gyro & Helicopters
Excelentní možnost záchrany pro virníky a vrtulníky v jakémkoli režimu letu.
Nový patentovaný systém Galaxy GRS umožní záchranu již ve výšce 60 m nad zemí při rychlosti 60Km/h a vyšší a stol režimu v nulové dopředné rychlosti již od výšky 110 m nad zemí.
Systém spolehlivě pracuje pro všechny vyráběné záchranné padákové ballistické systémy Galaxy GRS řady 3, 4, 5 a 6 až do rychlosti 270 Km/H a hmotnosti do 750 Kg.
Firma na novém záchranném prostředku pro vírníky a vrtulníky intenzivně pracovala od poloviny roku 2011, kdy navázala na původní projekt dvoustupňového systému, který byl úspěšně dokončen a připraven na zkoušky v roce 2000 s texaskou firmou Composite.
Tříletý vývoj byl úspěšně zakončen testem na letišti v Milovicích ve spolupráci s vírníkovou firmou Rosti Bauera a jeho spolupracovníků,kteří připravili testovací podvozek a celý komponent s originální rotorovou hlavou a pomocným startovacím motorkem pro roztočení rotoru a dosažení optimálních 280 ot/min. tak, aby zkouška věrně modelovala skutečný let.
Číslo užitného vzoru: 25106 - Úřad průmyslového vlastnictví 18.3.2013 Praha
Číslo užitného vzoru: 25218 - Úřad prúmyslového vlastnictví 11.4.2013 Praha
Padákový kontejner 19 spolu s raketovým motorem 12 jsou prostřednictvím spojovací karabiny 15 spojeny s pevnostním lanem 8, které je dále snímatelně ukotveno pomocí závěsné smyčky 14 na kapotáži virníku 1 v prostoru pod rotorem 2 virníku 1. Závěsná smyčka 14 obepíná konzoli 4 rotoru 2 virníku 1. Pevnostní lano 8 se závěsnou smyčkou 14 je snímatelně ukotveno na kapotáži virníku 1 pomocí plastových odnímatelných spojek 13. Lépe je závěsná smyčka 14 na pevnostním laně 8 včetně plastových odnímatelných spojek 13. Mezi spojovací karabinu 15 a závěsnou smyčku 14 je do pevnostního lana 8 vložena volnoběžka 6 umožňující rotační pohyb pevnostního lana 8 okolo středové osy.
Po výmětu nosného raketového motoru 12 z raketnice 5 je současně z nosného kontejneru 20 vytažen padákový kontejner 19 obsahující záchranný padák 11 napojený na raketový motor 12. Prostřednictvím spojovací karabiny 15 je nosný raketový motor 12 společně s padákovým kontejnerem 19 pevně spojen s pevnostním lanem 8, které přechází v hlavní padákový popruh 9 podle obr. 3. Raketový motor 12 pohybující se ve směru čtvrté šipky 26 rozbalí záchranný padák 11, který se pohybuje vzhůru ve směru pátých šipek 27 a to vzhledem k dolů padajícímu virníku 1 podle naznačené sedmé šipky 29. V této popsané záchranné fázi dochází rovněž k napnutí pevnostního lana 8 a k současnému odtržení závěsné smyčky 14 z kapotáže virníku 1 a posune se nahoru k rotoru 2 virníku 1 ve směru šesté šipky 28. Otáčející se rotor 2 virníku 1 nabírá pevnostní lano 8, které se protáčí okolo své středové osy v důsledku vložené volnoběžky 6 mezi pevnostní lano 8. Takto je zabráněno namotání lana 8 do rotoru 2 virníku 1 a rovněž zabráněno ohrožení správné funkce záchranného padáku 11.
V reálné montáži na vírník lze systém instalovat v rozmezí 45 -90 stupňů na podélnou osu letu a v rozmezí nula až 20 stupňů nahoru od roviny letu.Vždy bude ZS plně účinný.V reálném použití vždy stroj padá rychleji k zemi než vystřelený padák v rovině a proto popruh vždy bezpečně proletí rotorovými listy, které ho nepoškodí, neboť úhel jejich setkání je téměř 175 stupňů po celé délce popruhu a listu rotoru.
Vysoká účinnost záchrany spočívá v samotném navrženém záchranném systému Galaxy GRS, jehož předností je rychlé vytažení padáku v pevném textilním zalisovaném tuhém válci nebo boxu taženého raketovým motorem s kinetickou energií soustavy 1,4 tuny. To zajišťuje jeho bezpečné otevření ve zlomku sekundy z malého obalu ve vzdálenosti cca 20 m od stroje a padákový vrchlík se začne okamžitě naplňovat.
Přečtěte si zajímavý článek o virnících Vírníky bez pozlátka. Autorem článku je Ing. Petr Dobiáš z Rotorklubu Brno.
Charakteristika - 5/472
x= Rychlost letounu VNE - km/h
y= Dynamický otvírací ráz -síla kN
křivka 1 | 110 | 140 | 160 | 190 | rychlost km/h |
18,7 | 21,0 | 22,7 | 25,5 | síla kN | |
křivka 2 | 110 | 160 | 190 | 251 | rychlost km/h |
16,2 | 19,5 | 20,0 | 24,9 | síla kN | |
křivka 3 | 110 | 170 | 200 | 260 | rychlost km/h |
15,5 | 17,0 | 19,9 | 22,5 | síla kN |
křivka 1 - 535 kg MTOW
křivka 2 - 473 kg MTOW
křivka 3 - 450 kg MTOW
Charakteristika 5/560
x= Rychlost letounu VNE - km/h
y= Dynamický otvírací ráz -síla kN
křivka 1 | 100 | 170 | 220 | 250 | rychlost km/h |
22,3 | 23,5 | 24,5 | 26,0 | síla kN |
křivka 1 - 560 kg Max.
Vlastní montáž a přímé objednání pro Českou Republiku provádí firma BAUER AVION
Videa z testů
GRS 5/472 pro helikoptéry a Gyro - rychlost 65 km/h
Uložit video
Detail střelby GRS 5/472 Gyro
Uložit video
Gyro and Helicopter Speed 65 Km/H
Uložit video
Virník GRS 5/472,5 OUT - střelba GRS
Uložit video
GRS 5/450; GRS 5/472,5 - DULV - Nr R21/01-1, R21/01-11
Uložit video
GRS 5/525; GRS 5/560 - LAA ČR
Uložit video