Naše repliky stíhacích letounů z II. světové války v hangáru.
Jakovlev Jak-3

A6M Zero

Popis
Jakovlev Jak-3 (rusky: Як-3) byl sovětský stíhací letoun vyráběný a nasazený během druhé světové války. Šlo o robustní letoun, navíc snadný na údržbu. Byl oblíbený jak piloty, tak pozemním personálem.[1] Patřil mezi nejmenší a nejlehčí stíhačky z nasazených letounů všemi stranami během války. Jeho vysoký poměr výkonu k hmotnosti mu poskytoval vynikající výkony a ukázal se jako impozantní stroj pro manévrový souboj.
V průběhu let 1940 až 1942 byl v konstrukční kanceláři Alexandra Jakovleva neustále zdokonalován stíhací letoun Jak-1, který se vyráběl v řadě postupně zdokonalovaných sérií, změny měly srovnávat úroveň vlastních strojů se stejně neustále zdokonalovanými stroji na straně protivníka; stíhací letadla samozřejmě také byla za tímto účelem porovnávána i s kořistními stroji protivníka. Na základě takto získaných informací vznikl požadavek na radikální zdokonalení konstrukce — Jakovlevy se rozdělily na „lehké“ a „těžké“ typy (druhé tvoří řada variant typů Jak-7 a Jak-9, tyto stroje se mj. vyznačují i vyšší zásobou paliva).
Výsledkem požadavku na konstrukci „specializovaného lehkého stíhače“, s výbornými manévrovacími schopnostmi a vysokými výkony zejména v malých výškách (určený primárně pro vybojování vzdušné nadvlády nad frontovou linií), byl vznik několika prototypů, které využily všech předností svého předchůdce Jak-1 a zároveň zkušeností získaných vyhodnocením výkonů, manévrovacích schopností a letových vlastností ukořistěných strojů protivníka.
Pokračovat na wikipediiJedna z nejznámějších fotografií stíhacího letounu Jak-3
Micubiši A6M (známý pod neoficiálním označením Zero – anglicky „nula“) byl palubní stíhací letoun japonského císařského námořního letectva, který během druhé světové války sloužil v japonském císařském námořnictvu a po válce i v Číně.
V japonském námořnictvu byl letoun označován jako palubní stíhací letoun typ 0 (japonsky 零式艦上戦闘機, Rei-šiki kandžó sentóki) nebo zkratkami Reisen a Zerosen (dvě možná čtení znaků 零戦). Mezi Spojenci znám jako Zero (i přesto, že oficiální kódové jméno bylo Zeke, případně Serial 48,[1] a pro pozdější verzi A6M3 Hap a Hamp).
Jeho vývoj začal v roce 1937 jako náhrada za typ A5M s maximální rychlostí převyšující 500 km/h, lepší výzbrojí, obratností a stoupavostí. Vznikl tak palubní stíhač, který se vyrovnal stíhačkám startujícím z pozemních letišť.
Pokračovat na wikipediiMicubiši A6M2b model 21 s kódem AI-108 startující z letadlové lodě Akagi během útoku na Pearl Harbor
Technické údaje | Jak - 3 | |
Originál | 82% Replika | |
Motor | Klimov VK-105 | Rotax 915 iS |
Výkon motoru | 960 kW / 1290 k | 105 kW / 141 k |
Vrtule | Třílistá, stálých otáček průměr 3,0 mVish-105SV-01 | MT Propeller, hadraulicky stavitelná stálých otáček, průměr 2,05 m |
Max. vzletová hmotnost | 2692 kg | 600 kg |
Plocha křídla | 14,85 m2 | 10,7 m2 |
Plošné zatížení | 185 kg/m2 | 56,1 kg/m2 |
Rozpětí | 9,2 m | 7,81 m |
Délka | 8,5 m | 6,96 m |
Profil křídla | Clark YH 14% u kořene Clark YH 10% u konce |
Clark YH 13,7% u kořene Clark 9% u konce |
Vzepětí | 6,5° | 6,5° |
Geometrické překroucení | -- | -2° |
Pádová rychlost | 160Km/hod. | 83 km/h |
Rychlost na přiblížení | 200 Km/hod. | 115 - 130 km/h |
Zásoba paliva | 350 L 4x nádrž | 70 L 2 x nádrž |
Dolet | 650 km cca 60min | 250 km + 2 x10L reserva |
Rychlost u země Rychlost v 1000 m TAS Rychlost ve 3100 m TAS Nepřekročitelná rychlost Rychlostot odlepení |
567 Km/hod. 594 Km/hod. TAS 655 Km/hod. TAS 685 Km/hod. 175 Km/hod. |
255 Km/hod. 270 Km/hod. TAS 301 Km/hod. TAS 360 Km/hod. 85-90 Km/hod. |
Spotřeba cestovní režim | 180-200 l/hod. | 15-22 l/hod. |
výzbroj | 1 x 20mm Švak 120 nábo. 2x 12,7 USB nad mot. |
kanón Humbuk 60 nábojů Kraken |
Výzbroj JAK 3T | kanon 37 mm pod mot. | kanon pod motorem |
Technické údaje | Mitsubishi A6M5 Zero Model 52 | |
Originál | 82% Replika | |
Motor | Nakajima NK1F Sakae 21 | Verner Scarlett 9s |
Výkon motoru | 843 kW / 1130 k | 116 kW / 158 k |
Vrtule | Sumitomo, třílistá stálých otáček, průměr 3,05 m | Woodcomp, elektricky stavitelná, průměr 2,05 m |
Max. vzletová hmotnost | 2733 kg | 600 kg |
Plocha křídla | 21,3 m2 | 12,67 m2 |
Plošné zatížení | 128,3 kg/m2 | 47,35 kg/m2 |
Rozpětí | 11 m | 8,8 m |
Délka | 9,12 m | 7,08 m |
Profil křídla | --- | NACA 23015 kořen NACA 23012 konec |
Vzepětí | 5° | 5° |
Geometrické překroucení | --- | -1,5° |
Pádová rychlost | 110Km/hod. | 85 km/h |
Rychlost na přiblížení | --- | 115 - 130 km/h |
Zásoba paliva | 540 L let. + 330 L odhoz | 120 L letoun |
Dolet | 2170 km (370 km/h) | 480 km (160km/h) |
Rychlost maximální (vNE) Rychlost cestovní Rychlost v 6000 m Rychlostot odlepení |
659 Km/hod. 370 Km/hod. TAS 564 Km/hod. TAS --- |
300 Km/hod. 180 Km/hod. TAS --- 85-90 Km/hod. |
Spotřeba cestovní režim | 95-110 l/hod. | 25-35 l/hod. |
výzbroj | 2x 7,7 Type 97 2x 20 Type 99 |
2x kanón Humbuk 36 nábojů Kraken |
Jak vznikala replika JAK-3
Článek o vzniku repliky naleznete zde.
Saburo Sakai
patřil zcela jistě mezi nejznámější japonské piloty druhé světové války, létal na legendárním palubním stíhači A6M Zero. Odlétal 220 operačních letů (oficiálních a bylo mu připsáno 64 sestřelů. Pokračování zde.