Stíhací trio z výkresů od Podešvů
Technické údaje | Jak - 3 | |
Originál | 82% Replika | |
Motor | Klimov VK-105 | Rotax 915 iS |
Výkon motoru | 960 kW / 1290 k | 105 kW / 141 k |
Vrtule | Třílistá, stálých otáček průměr 3,0 mVish-105SV-01 | MT Propeller, hadraulicky stavitelná stálých otáček, průměr 2,05 m |
Max. vzletová hmotnost | 2692 kg | 600 kg |
Plocha křídla | 14,85 m2 | 10,7 m2 |
Plošné zatížení | 185 kg/m2 | 56,1 kg/m2 |
Rozpětí | 9,2 m | 7,81 m |
Délka | 8,5 m | 6,96 m |
Profil křídla | Clark YH 14% u kořene Clark YH 10% u konce |
Clark YH 13,7% u kořene Clark 9% u konce |
Vzepětí | 6,5° | 6,5° |
Geometrické překroucení | -- | -2° |
Pádová rychlost | 160Km/hod. | 83 km/h |
Rychlost na přiblížení | 200 Km/hod. | 115 - 130 km/h |
Zásoba paliva | 350 L 4x nádrž | 70 L 2 x nádrž |
Dolet | 650 km cca 60min | 250 km + 2 x10L reserva |
Rychlost u země Rychlost v 1000 m TAS Rychlost ve 3100 m TAS Nepřekročitelná rychlost Rychlostot odlepení |
567 Km/hod. 594 Km/hod. TAS 655 Km/hod. TAS 685 Km/hod. 175 Km/hod. |
255 Km/hod. 270 Km/hod. TAS 301 Km/hod. TAS 360 Km/hod. 85-90 Km/hod. |
Spotřeba cestovní režim | 180-200 l/hod. | 15-22 l/hod. |
výzbroj | 1 x 20mm Švak 120 nábo. 2x 12,7 USB nad mot. |
kanón Humbuk 60 nábojů Kraken |
Výzbroj JAK 3T | kanon 37 mm pod mot. | kanon pod motorem |
Jak 3 byl špičková ruská frontová stíhačka. Vzniknul začátkem čtyřicátých let, kdy v Jakovlevově konstrukční kanceláři postupným modernizováním, odlehčováním a zmenšováním předcházející verze Jak 1 došli k letounu, který dobře vyhovoval způsobu válčení na východní frontě – tj. boj převážně nad frontou ve výškách do 4000 metrů. Nepotřeboval velký dolet, byl velmi malý a měl vynikající poměr hmotnosti k výkonu použité pohonné jednotky (motor Klimov VK 105 PF-2 měl 1290 k a prázdná hmotnost letounu byla 2105 kg).
Jeho prototyp vzlétnul v únoru 1943 a do bojů byl nasazen v létě téhož roku. Podle údajů v knize od sovětského pilota A. Pokryškina však první sériové Jaky 3 dostávaly frontové pluky až během léta 1944. Zkoušky Jaku 3 v bojových podmínkách byly prováděny u 91. IAP 2. letecké armády, pod velením pplk. Kovaljova v červnu až červenci 1944. Během 431 bojových letů bylo sestřeleno 20 stíhačů Luftwaffe a tři Junkersy Ju 87, zatímco sovětské ztráty činily dva sestřelené Jaky. 16. června 1944 došlo k velkému souboji, kdy se 18 Jaků střetlo s 24 německými letadly. Sovětští stíhači na Jakách sestřelili 15 německých letadel za ztrátu jednoho zničeného a jednoho poškozeného Jaku. Následující den se činnost Luftwaffe nad touto částí fronty prakticky zastavila. O měsíc později, 17. července 1944 zaútočilo osm Jaků na formaci šedesáti německých letadel, včetně doprovodných stíhaček. V následném souboji ztratila Luftwaffe tři Ju 87 a čtyři Bf 109G, a to bez ztráty na ruské straně. Tehdy Luftwaffe vydala rozkaz „vyhnout se boji pod pět tisíc metrů s Jaky bez chladiče oleje pod nosem“…číst celý článek

Klikněte pro detailní popis motoru
